مهندسی برق قدرت
مطالبی در مورد برق قدرت

 

ابداع قلمی برای نوشتن مدارهای الکتریکی

 

محققان دانشگاه ایلینویز موفق به ابداق قلمی شده اند که می تواند مدارهای مختلفی را بر روی سطوح چوبی، کاغذی و دیگر سطوح نوشته و منجر به تولید الکترونیکهای ارزان قیمت و قابل انعطاف شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این قلم که به خودکارهای عادی شباهت دارد دارای جوهری از محلول نقره است. پس از اینکه با این خودکار بر روی سطحی نوشته می شود، رد جوهر بر روی سطح خشک شده و مسیری یکپارچه و متصل و رسانا را بر روی سطح به وجود می آورد که حتی اگر سطح چندین بار تا خورده و یا خمیده شود نیز اتصال این مسیر حفظ خواهد شد و به این شکل ایجاد انعطاف پذیری در تجهیزات الکترونیکی امکان پذیر خواهد شد.

در مطالعات پیشین، از جوهرهای فلزی در چاپگرهای جوهرافشان برای ساخت ابزارهای الکترونیکی  استفاده می شد، اما این خودکار جدید از هزینه های ناشی از خریداری و برنامه ریزی چاپگرها کاسته و به شیوه ای قدیمی و آشنا و تنها با نوشتن می تواند مدارهایی متعدد و یکپارچه ای را بر روی سطوح مختلف ایجاد کند.

بر اساس گزارش ام بی سی، به گفته دانشمندان با استفاده از این خودکار می توان در هر موقعیتی به طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی پرداخت. از این خودکار تا کنون برای نورپردازی بام ماکت یک خانه با استفاده از چراغهای LED استفاده شده است که انرژی مورد نیاز آن از یک باطری پنج ولتی تامین می شد

ارسال در تاريخ سه شنبه 5 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط یاسر

 

دزنکتور ها:

دزنکتور ها کلیدهای قابل قطع زیر بار هستند که می توانند  جریان عادی شبکه و یا در مواقع خطا جریان اتصال کوتاه و یا جریان هایی تا بیش از 10 برابر جریان نامی خط را از هر نوع و یا هر اختلاف فازی که باشد را قطع کنند.

انواع دزنکتور

1.فنری                     2.گازی           3.هوایی                    4.روغنی             5.خلا

فنری :در این نوع کلید یک موتور را توسط فنر شارز کرده که توسط این فنر نیروی لازم برای قطع و وصل اعمال می گردد

گازی:در این نوع کلید ازت که فشار آن توسط یک موتور تنظیم گردیده است بر سطح روغن وارد می شود و این عمل باعث قطع و وصل کلید می شود.

هوایی:در این نوع کلید عمل قطع و وصل توسط کمپرسور که هوای سرد فشرده را تامین می کند صورت می گیرد

روغنی:در این نوع کلید عمل قطع و وصل با فشار روغن و توسط موتور انجام می گیرد.

انواع دزنکتورها از نظر مکانیزم قطع قوس الکتریکی

1.کلید های روغنی

در کلید های روغنی در درجه اول روغن به عنوان عایق استفاده شده است هر چه ولتاز شبکه بیش تر باشد حجم روغن کلید بیش تر می شود.زیاد بودن حجم روغن یکی از بزرگترین معایب این نوع کلید هاست به خصوص در زمان آتش سوزی . مکانیزم قطع قوس در این کلید ها به این شکل است که در اثر قطع کلید و جدا شدن تیغه ها تراکم جریان در محل قطع کنتاکت ها به قدری زیاد است که باعث ایجاد جرقه در آن محل می شودودر اثر حرارت شدید روغن تجزیه شده ایجاد گاز میکند که به صورت حباب در می آید.به مرور زمان حباب گازی بزرگتر می شود و در اثر ازدیاد بیش از حد طول جرقه قوس می شکند و جرقه قطع می شود.

کلید های کم روغن:

در کلید های کم روغن در موقع جدا شدن دو کنتاکت کلید زیر بار  در محفظه روغن جریانی که از آخرین نقطه تماس فلزی کنتاکت ها می گذرد باعث ایجاد آرک می گردد حرارت زیادجرقه روغن اطراف قوس را تبخیر کرده و ایجاد یکه حباب گازی با فشار زیاد می کند که این حباب گازی از لایه های مختلفی تشکیل شده است که از دیدگاه روغن به طرف مرکز قوس عبارت است از

1.لایه ی بخار روغن مرطوب 2.لایه ی بخار داغ و خشک         3.لایه اطراف قوس مرکب از ترکیبات هیدروزن دارکه دمانی این ناحیه در حدود 1000 تا 5000 درجه کلوین است.در واقع ترکیبات هیدروزنی مذکور باعث انتقال مناسب حرارت قوس به روغن گردیده و در نتیجه باعث کاهش دمای آن می گردد و قوسی الکتریکی از بین می رود.

کلید های گاز سخت(جامد)

این نوع کلید ها برای ولتازهایی حدود  30kv ساخته می شود و در پست ها و شبکه های برق کوچک که دارای تاسیسات محدود و فاقد کمپرسور می باشند به کار میروند در این نوع کلید ها نیز مانند روغنی و کم روغن گازی که باعث خاموش کردن و از بین بردن جرقه می شود توسط خود جرقه بوجود می آید لذا قدرت قطع این کلید تابع شدت جریان قطع می باشد در این کلید قطع شدگی قابل رویت نیست و این از محاسن این کلید می باشد.

کلید های اکسپانزیون

کلیدی است که که از آب به عنوان ماده خاموش کننده جرقه استفاده می شود ازمزیت این کلید اینکه چون آب داخل محفظه احتراق قابل اشتعال نیست هیچ گونه انفجاری کلید را تهدید نمی کند و در موقع جدا شدن دو کنتاکت حرارت زیادی ایجاد می شود و باعث تبخیر آب شده و در اثر فشار بخار آب جرقه خاموش می شود.

کلید های هوایی

در کلید های هوایی برای خاموش کردن جرقه از هوای سرد فشرده استفاده  می شود.در این نوع کلیدها قدرت خاموش کنندگی آن مستقل از شدت جریان بوده و تابع هوای کمپرس شده است.یکی از معایب این نوع کلید این است که متعلقات آن دائما تحت مراقبت و کنترل شدید بوده و ماده  خاموش کننده ی جرقه که در خارج از کلید تهیه می شود باید همیشه آماده باشد.

کلید های خلا

در این نوع کلید همانطورکه از نامش مشخص است ماده خاموش کننده جرقه خلا می باشد. به عبارت دیگر در محفظه احتراق خلا می باشد.زیرا یکی از عواملی که در ایجاد قوس الکتریکی در عایق ها موثر است حامل های بارداری می باشد و لذا به دلیل اینکه در خلا هیچ عامل بارداری وجود ندارد و یا مقدار آن بسیارکم است با جدا  شدن کنتاکت ها و دور شدن آن ها از یکدیگر احتمال ایجاد جرقه ی شدید به حداقل ممکن می رسد.

مزایای کلید های خلا:

از دوام زیادی برخوردار هستند مراقبت و نگهداری کمی احتیاج دارند  امکان قطع و وصل سریع و مکرر موجود می باشد

کلید های گازی  sf6 هگزا فلووراید گوگرد

در این نوع کلید ها گاز sf6   به عنوان ماده ی خاموش کننده جرقه استفاده می شود این گاز الکترون های آزاد را جذب کرده و ایجاد یون بدون تحریک می کند در نتیجه مانع ایجاد ابر بهمنی الکترون ها می شود و جرقه را خاموش می کند

مزایای کلیدهای گازی  sf6

استقامت الکتریکی آن دو تا سه برابر استقامت الکتریکی هواست.کاملا با ثبات بوده هدایت حرارتی آن زیاد است وزن آن 5 برابر وزن هواست و تقریبا غیر سمی و اثر آن بر روی بدن بسیار کم می باشد.

کلید های قابل قطع زیر بار

این کلید ها دارای قدرت قطع کمی می باشند و جریان آن ها از  1500A در حالت قطع تجاوز نمی کند.

نکاتی در مورد تپ چنجر ترانس ها :

هادی ها در پست ها

1.مس            2.آلومینیوم

هر دو فلز مس و آلومینیوم دارای ضریب هدایتی بهتری نسبت به سایر فلزات بوده ولی ضریب هدایت  الکتریکی آلومینیوم  60% ضریب هدایتی مس می باشد بنابراین برای انتخاب باس بار آلومینیوم با ضریب هدایت مساوی مس باید سطح مقطع آلومینیوم  60% بیشتر از مس انتخاب شود.

2.وزن مخصوص مس حدود 3 برابر وزن مخصوص آلومینیوم می باشد و آلومینیوم از مس سبک تر می باشد.

3.ازدیاد درجه حرارت بیش تری در آلومینیوم در اثر عبور جریان کم تر بوده و تبادل حرارتی و تشعشعاتی حرارتی بهتری دارد و می تواند درجه حرارت بیش تری را نسبت به مس تحمل کند و با کیفیت آلیاز بهتری تا حدود  1500 درجه ساتتیگراد را تحمل میکند

حداکثر درجه حرارت مجاز دائم برای مس 70 درجه سانتی گراد می باشد.

حداکثر درجه حرارت مجاز دائم برای آلومینیوم 85 درجه سانتی گراد می باشد

4.آلومینیوم در موقع جرقه زدن و سوختن ایجاد خاکستر نکرده و جسم باقی مانده هادی نمی باشد و به مقره ها و پایه های عایقی شین ها آسیب نمی رساند.

5.مس و آلومینیوم دارای استقامت مکانیکی برابر بوده ولی استقامت استاتیکی و عمر آلومینیوم بیش تر است.

6.آلومینیوم در اثر فشار فرو رفتگی دارد و اکسیداسیون سطحی زیادی داشته و اثر الکترولیتی آن زیاد است

ارسال در تاريخ یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط یاسر